Psst!
Tämä artikkeli on alunperin julkaistu vuonna 2020 ja julkaistu uudelleen 2024 kun sain onnistuneesti palautettua blogihistorian vanhoilta verkkosivuilta
Lähtökohdista
Visuaalinen suunnittelu on suhteellisen jännää, olen tehnyt sitä itse jonkun verran ja olen palkannut ammattilaisia tekemään useasti erilaisissa tapauksissa sitä puolestani, kuten logosuunnittelussa, logoanimaatioissa ja vastaavissa keisseissä. Opin paljon siinä samalla kun laitoin yritystä pystyyn 2018 ja aloitin myös piirtämään ja muokkaamaan logoja kun niistä tuli ajankohtaisia ja oli juuri sellainen topiikki mitä halusin viilaa oikein kunnolla. Onkin käynyt niin että aika iso osa käytetystä materiastani onkin käynyt minun kynän alla johon olen tehnyt muutoksia vähän siellä sun täällä.
Joskus sinä, kun aloitin hommani niin tilasin Fiverr -nimisestä freelance verkkopalvelusta useita logojen suunnittelijoita antamaan minulle erilaisia designeja. Heitin ilmoille vähän kaikenlaisia ideoita logoista mutta kaikista saaduista lopputuloksista pidin tästä eniten.
Tässä pitää tietää että vanhanaikainen ja vähän esoteerinen tai jopa okkultistinen symboliikka maistuu omaan suuhun tosi hyvältä. Tästä tuli vähän Illuminati symbologia ja vahaleimasin/sinetti yhdistettynä mieleen kun näin.
Sopi mielestäni hyvin koko “Absconditum” vibaan, joka tuli siis latinan sanasta Absconditus, joka tarkoittaa piilotettua. Vähemmän hienovarainen vihjaus taikuuden peruselementtiin, jossa esiintyjä suorittaa piilotettuja ja salattuja liikkeitä, kuin myös koko taikuuden salaperäiseen luonteeseen tälleen yleensäkin.
Tartuin itse kynään ja tein siitä omaan silmään nätimmän kääntämällä vähän ja tekemällä kehän. Tuo muokattu malli löytyy esim. t-paidoistani joita kävin painattamassa paitapuoti Arispolla Raumalla ja löytynee vanhemmista käyntikorteistanikin. Tälleen jälkikäteen mietittynä en ole ihan varma ovatko nuo jo 2017 lopulta.
Parempaa logoa jahdatessa
Vaikka olen edelleen sitä mieltä, että tuo tekemäni design on tuhottoman siisti, ei se ole valitettavasti persoonallinen. Tämän tajuamiseen meni vähän kauemmin kuin tovi.
Tähän tällänen pieni bisnes-salaisuus että jos olet se oma brändisi niin kannattaa pitää logo mahdollisimman persoonallisena. Tuota designia ei pysty sitomaan kovin helposti sun naamaan. Oman kuvan tai nimen kuitenkin voi.
Joten menin ja katsoin miten muut taikurit ovat tämän suunnitelleet ja tämä kuva Eugene Burgerin käyntikortista on loistava esimerkki toteutuksesta jonka voi heittää hyvin vaikka käyntikorttiin. Vähän tyylitelty sivuprofiili, jonka voisi toteuttaa monella eri tavalla, karikatyyripiirrokset kasvoista, mustat ääriviivat, mustavalkoistettu valokuva, oikea valokuva tyylitellyissä raameissa jne.
Menin itse sillä toisella reitillä eli tein logoni nimestäni, tarkkaan ottaen nimikirjaimistani. Rupesin suunnittelemaan monogrammeja tai nimikirjainsommitteluja, tämä sai olla tarpeeksi toimiva kompromissi esoteerisen symbologian ja funktionaalisen mainontailmeen ristiliitoksessa, sillä antoi se minulle mahdollisuuden silti leikkiä erilaisilla symboleilla ja niiden suunnittelulla.
Valitettavasti R+F ei ole kovin helposti tai hienosti toimiva yhdistelmä ja nopean googlauksen jälkeen löysin että joku tennistähti Roger Federer oli vienyt nerokkaan designin itselleen. Piti mennä sitten toista reittiä, vähemmän tyylitelty ja enemmän looginen. Etsin metodeja miten R:n saa jotenkin sidottua F:n kanssa yhteen. Käytin varianttia jossa R:n tukeva jalka jatkuu F:n toiseksi alimman sakaran kanssa mutta olihan se pitänyt arvata että tuo pidennetty R josta kasvaa ulos F olisi paljon parempi vaihtoehto visuaalisesti, joten se saa nyt kelvata.
Kunnes vääjäämättä innostun taas tekemään logoja.